Tuesday 6 July 2010

محمدرضا حدادی به زودی اعدام خواهد شد




محمدرضا حدادی به زودی اعدام خواهد شد

روز سیزدهم تیرماه اخطاریه‌ای از زندان عادل آباد شیراز به دست خانواده موکلم محمد رضا حدادی رسید که مقرر نموده بود برای آخرین بار ظرف سه روز به زندان عادل آباد مراجعه و محمد رضا را ملاقات نمایند. این اخطاریه نشان از اعدام قریب الوقوع محمد رضا حدادی دارد.
لازم به توضیح است که تاکنون هیچگونه اخطاریه ای برای اجرای حکم به دست اینجانب نرسیده است این در حالی است که طبق آیین نامه اجرای احکام قصاص و اعدام مجری حکم مکلف است ۴۸ ساعت قبل از اجرای حکم زمان اجرا را به وکیل محکوم علیه اطلاع دهند. تاکنون بارها مراتب مغایرت حکم صادره به قصاص نفس موکلم هم از سوی ایشان و هم از سوی اینجانب اعلام شده است ولی متاسفانه تاکنون به درخواستهایمان توجهی نشده است.
در تاریخ 30/5/1382 آقای حسین . ر به مرجع انتظامی اعلام می كند كه پدرش بنام محمد باقر در روز 28/5/1382 كازرون را به مقصد شیراز ترك و تاكنون مراجعه ننموده است ایشان در تاریخ 8/6/1382 اعلام می كنند كه اتومبیل پدرش بعد از یازده روز در روستای فتح آباد كازرون پیدا شده است. تحقیقات قضایی و پلیسی درخصوص مفقودی محمد باقر انجام و در جریان رسیدگی، شخصی بنام مهدی ساسانی اقرار می نماید كه در ارتكاب سرقت اتومبیل و كشتن راننده، وی و افرادی به نامهای محمد قربانی ، تقی و كریم دخالت داشته‌اند.
در تاریخ 20/7/82 كریم حدادی دستگیر و اظهار می دارد : « .... من به اتفاق مهدی ساسانی و تقی حدادی و محمد روبروی امام زاده سید حسین ساعت ۱۱ یا ۱۲ شب بود كه ایستادم بغل جاده، یك پیكان سواری جوانان نارنجی رنگ از كازرون آمد، محمد قربانی و تقی حدادی دست بلند كردند پیكان هم ایستاد و ما سوار شدیم از قائمیه رد شدیم به طرف شیراز . محمد به راننده گفت كه یك رفیق داریم او را سوار كن كرایه ات را می دهیم راننده قبول كرد در بین راه به بهانه دستشویی، راننده ، خودرو را متوقف كرد و پیاده شدیم من و محمد رفتیم داخل دره و مهدی و تقی پهلوی راننده ماندند راننده می خواست آب به داخل رادیاتور ماشین بریزد كه تقی سنگی برداشت و از پشت به سر راننده زد و راننده روی زمین افتاد. بعد من و محمد از پائین آمدیم بالا و به اتفاق مهدی و تقی چند مشت هم به سر و صورت و سینه راننده زدیم و بعد جنازه او را داخل صندوق عقب پیكان انداختیم و او را تا حكیم باشی و رشن آباد آوردیم در راه متوجه شدیم كه پیرمرد راننده هنوز جان دارد و سرو صدا می كند و تقی كه پسر عموی من می باشد پشت فرمان نشسته بود از رشن آباد به طرف جاده خاكی كوره كچی رفتیم تقی ماشین را متوقف كرد و درب صندوق عقب را باز كرد پیرمرد هنوز جان داشت مهدی ساسانی با چوب دو دفعه به بدن پیر مرد زد و روی زمین افتاد بود كه محمد و تقی تسمه پروانه ای آورده و دور گردن پیر مرد انداختند و او را خفه كردند سپس تقی گفت جنازه را آتش بزنیم و بنزین تهیه كردیم و جنازه را آتش زده داخل گودالی قرار دادیم و روی گودال را پر از خاك كردیم و رفتیم .
پزشكی قانونی علت دقیق فوت را تشخیص نداده لیكن اعلام نموده كه ضربه مغزی و شكستگی استخوان جمجمه می تواند یكی از دلایل آن باشد.
در اثنای رسیدگی محمد رضا حدادی كه در آن زمان سنش 15 سال وشش ماه بود دستگیر می شود و در جلسات اولیه رسیدگی اعلام می دارد كه مقتول را او با تسمه پروانه خفه كرده است در تاریخ 8/8/82 مجدداً محمد رضا حدادی در جلسه رسیدگی به دادگاه ، اتهام سرقت و قتل را به عهده گرفته و اقرار به ارتكاب جرم می نماید .
چند روز پس از جلسه محاكمه مادر محمد رضا به ملاقاتش می رود و محمد رضا به او می گوید كه آیا به وی پولی پرداخت نموده اند یا خیر مادرش به وی جواب منفی می دهد پس از آنكه ایشان متوجه می شود كه فریب دیگر متهمین را خورده است طی نامه ای در تاریخ 13/8/82 به دادگاه اعلام می دارد كه یكی از متهمین وعده پول و دیگر وعده های واهی را داده و به این طریق فریب، دیگر متهمین كه از لحاظ عقلی و فكری وسنی بزرگتر از موكل بوده اند را خورده است در حالیكه در ارتكاب جرم قتل هیچ نقشی نداشته است .
در نهایت دادگاه بدون تحقیق نسبت به ادعای محمدرضا و انكار وی در تاریخ 16/10/82 سلب حیات مقتول توسط محمد رضا حدادی را مسلم دانسته و با استدلالاتی به صرف اقرار محمدرضا وی را به قصاص نفس محكوم و به استناد ماده‌ی 621 قانون مجازات اسلامی به لحاظ شركت در آدم ربایی به تحمل 15 سال حبس و به استناد ماده‌ی 636 همان قانون به تحمل یك سال حبس به لحاظ مخفی كردن جسد مقتول محكوم و دیگر متهمین را نیز به حبس های طولانی مدت به اتهام آدم ربایی و مخفی نمودن جسد و جنایت بر میت محكوم می نماید .
متهمین به دادنامه صادره اعتراض می نمایند كه با ارجاع پرونده به شعبه 42 دیوانعالی كشور در تاریخ 12/4/1384 قضات شعبه، دادنامه صادره را فاقد اشكال موثر دانسته و ابرام می نمایند .
پس از آنكه دادنامه صادره به محمدرضا ابلاغ شده ، چون حقش را تضییع شده انگاشته بود با بدست آوردن دلایل جدید از جمله اقرار دیگر متهمین بر بی گناهیش تقاضای اعمال ماده‌ی 18 مبنی بر اعاده دادرسی و رسیدگی مجدد را می نماید كه شعبه سوم تشخیص دیوانعالی كشور درخواست وی را مردود اعلام می نمایند در حالی كه جا داشت به دلیل ارزش جان آدمی، تحقیقات مفصلی در این خصوص انجام می پذیرفت محمدرضا بارها اعلام نموده است كه متهمین وی را اغفال نموده و پیشنهاد پرداخت وجه به خانواده اش را داده اند از طرفی یكی از آنها به وی قول داده است كه اگر قتل را به گردن بگیرد سعی می كند دختر عمه اش را برای خواستگاری کند چون محمدرضا به این دختر علاقه داشته و از طرفی وضعیت مالی خود و خانواده اش بسیار ضعیف بود لذا بنا به دلایل فوق و به علت كم عقلی و صغر سن، ارتكاب جرم قتل را به عهده می گیرد.
در حال حاضر محمدرضا در زندان عادل آباد شیراز بسر می برد و در مرحله اجرای حکم است.
محکومیت و تعیین زمان برای اجرای حکم محمد رضا حدادی در حالی است که صرفنظر از ایرادات بسیاری که در پرونده وجود دارد در سال 1372 كنوانسیون حقوق كودك وارد صحن علنی مجلس شورای اسلامی گردید و نمایندگان مجلس با اكثریت آراء مواد آنرا به تصویب رساندند پس از آنكه كنوانسیون به شورای محترم نگهبان ارجاع گردید، اعضای شورای با حق شرط، كنوانسیون حقوق كودك را تأیید نمودند.
شورای محترم نگهبان در نظریه شماره‌ی 5760 مورخ 4/11/1372 خود به مجلس شورای اسلامی، مشخصاً موارد مخالفت كنوانسیون را با موازین شرع به این شرح اعلام داشت:« بند 1 ماده‌ی 12 و بند های 1و3 ماده 13 و بند 1و3 ماده 14 و بند 2 ماده 15 و بند 1 ماده 16 و بند د قسمت 1 ماده 29 مغایر موازین شرع شناخته شد.» نتیجه اینكه به غیر از موارد یاد شده، دیگر مواد كنوانسیون هیچگونه مغایرتی با شرع نداشته و در محاكم دادگستری مستند به ماده‌ی 9 قانون مدنی كه مقرر می دارد:« مقررات عهودی كه بر طبق قانون اساسی بین دولت ایران و سایر دول، منعقد شده باشد در حكم قانون است.» لازم الرعایه می باشد.
ماده 37 كنوانسیون حقوق كودك مقرر می دارد: كشورهای عضو تضمین خواهند كرد كه:
«......... مجازات مرگ یا حبس ابد بدون امكان آزادی، نباید در مورد جرمهایی كه اشخاص زیر 18 سال مرتكب می شوند اعمال گردد.»
نتیجه اینكه صدور حكم به سلب حیات ( قصاص نفس ) محمدرضا حدادی که در تاریخ 27/12/1366 به دنیا آمده است و دیگر اشخاصی كه در سن زیر 18 سال مرتكب جرم می شوند بر خلاف صریح قانون بوده و دادنامه های صادره از این حیث مخدوش است و در صورتیکه حکم صادره اجرا گردد محمدرضا حدادی با وجود ایرادات بسیاری که در پرونده وجود دارد برخلاف قانون به دار آویخته شد.

به نقل از: ایران امروز
http://www.iran-emrooz.net/index.php?/news1/23279/

No comments:

Post a Comment