Wednesday 25 August 2010

عبادی: مسئله زندانیان سیاسی زیر سایه داستان سکینه محمدی

شيرين عبادى، حقوقدان و بنيانگذار كميته رسيدگى  به حقوق بشر در  ايران، معتقد است جامعه جهانى درباره شيوا نظرآهارى و ۱۷ زندانى سياسى ديگر  ايران كه دست به اعتصاب غذا زده بودند بى توجهى نشان داده است.

شيرين عبادى، حقوقدان و بنيانگذار كميته رسيدگى به حقوق بشر در ايران، معتقد است جامعه جهانى درباره شيوا نظرآهارى و ۱۷ زندانى سياسى ديگر ايران كه دست به اعتصاب غذا زده بودند بى توجهى نشان داده است.

۱۳۸۹/۰۶/۰۳
سازمان عفو بين الملل در اطلاعيه اى وضعيت شيوا نظرآهارى، زندانى سياسى در ايران را بسيار حساس خوانده و اتهام هاى وارد به او را نادرست و غيرقانونى مى داند.

اين سازمان از نهادها و افراد جامعه بين المللى خواسته است که به مقام های جمهورى اسلامى نامه نوشته و خواهان آزادى بى قيد و شرط شيوا نظر آهارى شوند.

دوروى دايك، مسئول اين سازمان، در مورد نقض حقوق بشر در ايران به راديو فردا مى گويد: «شيوا نظرآهارى زندانى عقيدتى است و ما خواهان آزادى فورى و بى قيد و شرط زندانيان عقيدتى هستیم. بعد از مصاحبه با آقاى شريف و صحبت با خانواده شيوا نظرآهارى معلوم شد كه اتهام واقعى وجود ندارد. اتهام محاربه براى كسى كه جز فعاليت حقوق بشرى كارى نكرده بسيار بزرگ است.»



شيرين عبادى، حقوقدان و بنيانگذار كميته رسيدگى به حقوق بشر در ايران، معتقد است جامعه جهانى درباره شيوا نظرآهارى و ۱۷ زندانى سياسى ديگر ايران كه دست به اعتصاب غذا زده بودند بى توجهى نشان داده است و اكنون بايد براى نجات جان شيوا نظرآهارى اقدام كند.

شيرين عبادى: بايد وجدان عمومى را در سطح ملى و بين المللى حساس كرد و توجه همگان را به اين مسئله جلب كرد كه در مورد بسيارى از زندانيان سياسى اين خطر وجود دارد. خانم شيوا نظرآهارى يك فعال حقوق بشر است و فقط به خاطر فعاليت هاى حقوق بشرى به زندان افتاده است. از آن جايى كه دولت جمهورى اسلامى ايران مايل نيست اخبار نقض حقوق بشر را كسى به دنيا برساند چنين اتهام سنگينى را متوجه شيوا نظرآهارى كرده است. شرايط زندانيان بسيار دشوار است چون علاوه بر اين كه محكوميت هاى سنگين در انتظار آنها است شيوه نگهدارى در زندان نيز نه تنها غيرقانونى بلكه بسيار غيرانسانى است.

خانم عبادى! شيوا نظرآهارى به خانواده اش گفته است در يك سلول به اندازه قفس نگهدارى مى شود كه نمى تواند دست و پاى خود را تكان دهد. اين مسئله صحت دارد؟

متاسفانه اين حرف درست است و فقط در مورد خانم شيوا نظرآهارى صدق نمى كند، بلكه بسيارى از زندانيان سياسى دراين شرايط به سر مى برند. براى اين كه حواس دنيا از زندانيان سياسى پرت شود دولت با طرح مسايلى چون دعواى زرگرى بين آقاى مشايى و ساير اصولگرايان يا مجازات غيرمنطقى براى مجرمين عادى توجه بين المللى را جلب كرده است.

به عنوان مثال بايد بگويم من شخصاً مخالف حكم سنگسار هستم و معتقدم خانم سكينه محمدى پس از اين كه مجازاتش را در زندان متحمل شده بايد بيرون بيايد. اما توجه داشته باشيد كه چگونه يك باره خانم سكينه محمدى تبديل به كمپين بين المللى مى شود و توجه افكار عمومى را به خود جلب مى كند تا حدى كه ما فراموش مى كنيم بر سر زندانيان سياسى چه مى آيد.

۱۷ زندانى سياسى اعتصاب غذا كردند و تا پاى مرگ ايستادند، اما متاسفانه نه در سطح ملى و نه در سطح بين المللى آن گونه كه بايد به اين مسئله توجه نشد چون داستان سكينه محمدى را وزارت اطلاعات به نحوى جلو انداخت كه توجه همگان به آن جلب شود و مسئله بزرگتر يعنى زندانيان سياسى اعتصاب كننده را فراموش كنيم.

من با هرگونه مجازات ديگرى براى خانم سكينه محمدى مخالف هستم و اعلام مى كنم با سنگسار مخالفم و معتقدم سكينه محمدى بايد آزاد شود، اما درعين حال سوالى را هم مطرح مى كنم. به جاى آن همه داد و قال و جنجالى كه براى خانم سكينه محمدى به پا كرديم، آيا جا نداشت كه براى ۱۷ زندانى سياسى كه بدون گناه و فقط به جرم آزادى خواهى در زندان بودند و اعتصاب غذا كردند و تا پاى مرگ رفتند، حداقل به همان ميزان حساسيت نشان مى داديم.

اين مثال را از اين جهت زدم كه در آينده هوشيار باشيم و بدانيم به چه مسايلى توجه كنيم چون در غياب توجه ما افرادى مانند شيوا نظرآهارى در چنين شرايطى قرار مى گيرند.»

دوروى دايك از سازمان عفو بين الملل به خانم عبادى اطمينان مى دهد شيوا نظرآهارى و ساير زندانيان سياسى ايران را فراموش نخواهند كرد.

او مى گويد: «ما براى شيوا نظرآهارى و زندانيان ديگر كمپين درست كرديم و نمى خواهيم اين مسئله را فراموش كنيم. ما مى خواهيم صداى اين زندانيان را به جامعه بين المللى منعكس كنيم و به همين خاطر يك كمپين مفصل درست مى كنيم.»

No comments:

Post a Comment