Thursday 22 July 2010

نام گذاری میدان “زنان تهران” در شهر “جنوا”ی ایتالیا


نام گذاری میدان “زنان تهران” در شهر “جنوا”ی ایتالیا
میدان "زنان تهران" امروز در شهر جنوا ایتالیا همزمان با هفته حقوق بشر و به منظور تقدیر از تلاش های زنان ایران در مبازرات حق طلبانه نام گذاری شد.

به گزارش خبرنگار جرس، این مراسم با حضور شهردار جنوا، شیرین عبادی، گروهی از حامیان مادران عزادار و جمع بسیاری از دانشجویان و فعالان حقوق بشر ایرانی و ایتالیایی برگزار شد.


شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، در مراسم نام گذاری میدان "زنان تهران" گفت: افتتاح می کنم این میدان را به نام آزادی و به نام تمام زنان جهان که برای آزادی مبارزه می کنند. خصوصا زنان ایران که در 13 ماه گذشته، در زندان ها و در خیابان ها مظلومانه کشته شدند.


وی در ادامه با بیان اسامی چند تن از شهیدان یک سال گذشته اظهار کرد: با یاد ندا، جوان ایرانی که در خیابان کشته شد، شبنم سهرابی که در روز عاشورا توسط ماشین پلیس زیر گرفته شد و با یاد فاطمه براتی و نینا احترامی، که هنگام حمله به خوابگاه دانشگاه تهران با ضرب گلوله کشته شدند.


عبادی ادامه داد: و با یاد تمام زنان آزاده کرد، ترک، بلوچ، عرب زبان و فارسی زبان که به ناحق کشته شدند. به یاد شیرین علم هولی دختر کردی که غیر عادلانه در دادگاه های ایران محکوم به اعدام شد و حکومت نه تنها جسد وی را به خانواده اش تحویل نداد، بلکه از دادن نشانی محل دفن او هم خودداری کرد.


برنده جایزه صلح نوبل، با بیان این که دامنه ستم به زنان به این مثال ها محدود نمی شود گفت: زینب جلالیان دختر کردی است که به علت فعالیت های مدنی، به اعدام محکوم شده و ممکن است که به زودی اعدام شود.


وی با اشاره به افزایش روز به روز زندانیان افزود: همچنین تعداد زیادی از زنان روزنامه نگار و جوانان کشور به خاطر فعالیت های خبری در زندان به سر می برند که از میان آنان به شیوا نظرآهاری و محبوبه کرمی اشاره می کنم. همچنین تعداد زیادی از زندانیان پس از تحمل روزهای طولانی بازداشت، با وثیقه های سنگین آزاد شدند، به خانم ژیلا بنی یعقوب و بدرالسادات مفیدی اشاره می کنم.


عبادی با بیان شرایط نامناسب زندان اظهار داشت: شیوه های بازجویی و شکنجه به شکلی است که اغلب زندانیان پس از آزادی به بیمارستان منتقل می شوند و تحت درمان قرار می گیرند. در این مورد به همکار عزیزم، نرگس محمدی که در زندان به فلج ادواری مبتلا شد و بعد از آنکه تمام دارایی خانواده برای تامین وثیقه استفاده شد، وی مرخص و تاکنون در بستر بیماری است.


وی در ادامه گفت: به هیچ یک از جانباخته گان سال گذشته اجازه برگزاری مراسم داده نشد و حتی مادر و خواهر شیرین علم هولی چند روز پس از اعدام وی بازداشت شدند تا نتوانند با روزنامه نگاری مصاحبه کنند.


عبادی افزود: اما چه باک که مردم ایران و آزادی خواهان جهان یاد و نام این افراد را فراموش نخواهند کرد و نام گذاری این میدان خود نشانی بر این گفته است. این میدان پیوند زنان ایران و ایتالیا را جاودانه خواهد کرد.


همچنین در این مراسم، شهردار جنوا، خانم "مارتا وینچنسی"، نیز طی سخنانی با ابراز خشنودی از نامگذاری این خیابان گفت: ما این منطقه صنعتی را از آن جهت انتحاب کردیم که جایی است که هزاران کارگر از جمله هزاران زن برای حقوق خود مبارزه کردند. همچنین اینجا مکان تجمع بسیاری از جوان ها است، و ما می خواهیم پیام و صدای زن ایرانی را به همه جوانان جنوا برسانیم و خوشحالم که شیرین عبادی به شهروندان ایرانی جنوا اضافه شدند.


در ادامه، مریم مولوی، به نمایندگی از جامعه زنان ایرانی جنوا، با اشاره به دوران طولانی مبارزات آزادی خواهانه در ایران و نقش تاثیرگذار زنان در این مبارزات گفت: مقاومت زنان ایرانی ستودنی است و بر ما است که آنان را تنها نگذاریم و در کنارشان بایستیم.


وی انجام چنین اقداماتی را برای همراهی با زنان ایران بسیار مفید دانست و از موسسات و گروه های حقوق بشری خواست تا مسائلی مانند این را در برنامه خود قرار دهند.

بر روی کتیبه نصب شده در وسط میدان "زنان تهران" نوشته شده است: اینجا میدان یادبودی است برای زنان ایران از طرف کمیته ایرانی ها در شهر جنوا. زنان تهران، زنانی هستند که با جرات و قدرت برای آزادی بیان و حقوق بشر مبارزه کردند. در 30 سال اخیر، زنان در اعتراضات و تظاهرات صلح آمیز، پیش قدم بوده اند. درخواست آزادی و حقوق بشر هیچ مرزی نمی شناسد.


این مراسم با رونمایی از پرتره ندا آقا سلطان ،هم خوانی سرود "ای ایران" و رها کردن بادکنک های سبز در آسمان جنوا، پایان یافت.


No comments:

Post a Comment